واژه برند از عبارت BRANDER (برندر) در زبان اسکاندیناوی گرفته شده که به معنای سوزاندن یا داغ کردن می باشد.
اما برای تعریف مفهومی برند کار کمی سخت تر می شود به این خاطر که از زمان پیدایش برند تا کنون تغییرات زیادی شامل حال آن شده است و هر کس هم با توجه به نیاز و فعالیت خود تعریف برند و
برندینگ را تغییر داده است.
حتما بخوانید: اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی
به طور کلی هفت رویکرد مختلف به برند در بحث برندسازی وجود دارد که شامل رویکرد اقتصادی به برند، رویکرد شخصیت شناسی به برند، رویکرد هویتی به برند، رویکرد رابطه شناسی به برند، رویکرد مصرفی به برند، رویکرد فرهنگی به برند و رویکرد اجتماعی به برند.
منابع زیادی برای مطالعه در زمینه برند و برندینگ وجود دارد که متاسفانه بیشتر آنها فارسی نیستند به همین خاطر سعی کردیم در این مقاله اصطلاحات رایج برندینگ که بیشتر در حوزه ی مدیریت برند و برندسازی هستند و به نوعی واژه نامه برند محسوب می شوند را گرداوری کنیم.
این صفحه نقش یک لغت نامه یا به عبارتی نقش واژه نامه برند را دارد که مدام در حال بروزرسانی می باشد.
انجمن بازاریابی آمریکا، تعریف برند را به صورت زیر آورده است:
برند به معنای یک نام، نشانه ، علامت یا ترکیبی از آنهاست که هدف متمایز کردن یک کالا یا خدمت از سایر کالاها و خدمات یک فروشنده می باشد و یا برای ایجاد تمایز میان کالا و خدمات یک فروشنده با کالا و خدمات سایر فروشندگان به کار گرفته شود.
منظور از قضاوت نسبت به برند، نظرات کاربران و مشتریان و یا ارزیابی آنها از برند است که در ذهنشان شکل گرفته می شود.
نگرش و تصور ذهنی مشتری بر اساس تداعیات ذهنیشان است که عملکرد برند تاثیر بسزایی بر آن دارد.
حتما بخوانید: وب برندینگ چیست؟
واکنش های مشتریان به برند که اغلب احساسی است و با جریانات اجتماعی ارتباط مستقیم دارد.
اگاهی از برند نشان دهنده توانایی ایجاد شده در مشتری برای شناسایی برند است تا در شرایط مختلف بتواند آن را تشخیص دهد.
ساختاری از یک برند که در مراحل برندینگ شکل گرفته می شود و اغلب از میان سه سیستم پشتیبانی، یکپارچه و مستقل شکل گرفته می شود.
استراتژی برند در واقع برنامه ی توسعه ی برند که طبق هدف و چشم انداز در نظر گرفته ایجاد می شود.
حتما بخوانید: استراتژی های برندینگ چیست؟
یعنی جایگاه یا موقعیتی که مخصوص یک برند است و در یک فضای کاملا رقابتی آن را به خود اختصاص می دهد.
روشی که با استفاده از آن، برند به خوبی می تواند جایی در ذهن مخاطب برای خود ایجاد کند.
تعهد به برند، میزان وفاداری مشتری به یک برند را در بر میگیرد و با تجربه برند ارتباط مستقیمی دارد.
سلسله مراتب برند به نوعی با معماری برند در ارتباط است و با بررسی روابط موجود میان محصولات و عناصر مختلف یک شرکت یا یک سازمان، تصویر کاملی از مسیر برندسازی را ایجاد کنیم.
منظور از زیر ساز برند همان ساختار درون سازمانی است که به جایگاه یابی برند می تواند کمک کند.
از شیوه های برندینگ که هدف اصلی آن ایجاد ارزش افزوده در ذهن مخاطب است.
نگرش ذهنی عمیق یا همان تداعی های ذهنی مصرف کننده است که شامل 4 فاکتور هویت برند، ارزش درک شده، تداعی ها سازمانی و تداعی های محصول می باشد.
بررسی و ارزیابی واکنش های مخاطبان هنگامی که با به هر نحوی با بردند مواجه می شوند مانند تبلیغات محیطی، نظرات افراد درباره محصول یا خود برند و …
کاوش برند به معنای تحقیق و کاوش برای درک مشتری است که هدف اصلی آن ایجاد ارزش افزوده و شناسایی منابع مناسب برای برند می باشد.
نقاط یا مرزهای ارتباطی که میان برند و کاربر ایجاد می شود مانند بسته بندی محصول، وب سایت، شبکه های اجتماعی و غیره می باشد.
حتما بخوانید: راهنمای آموزش اصول دیجیتال مارکتینگ با محوریت برندینگ
منظور زمانی است که تبلیغات صورت گرفته برای یک برند، تاثیر گذاری خود را از دست می دهد. از جمله عواملی که موجب عدم اثربخشی می شوند شامل: مکان و زمان نامناسب تبلیغ، استفاده از ابزار تبلیغاتی نامناسب، عمل نکردن به تعهد داده شده در تبلیغ و مواردی از این دسته.
درباره این سایت